Sandra Luna-, terug in Nederland -vervat de ziel in refreinen
Tango als een moeder
Sandra Luna is na een handvol succesvolle debuutconcerten afgelopen voorjaar terug in ons land voor optredens in onder meer Utrecht en Culemborg. Van de Argentijnse zangeres die in 1966 ter wereld kwam als Sandra Montoya verscheen in 2003 bij een Nederlands platenlabel de eerste volwaardige cd Tango Varón.
Nee, ze komt niet uit een typische tangofamilie, zegt Sandra Luna. Geen befaamde muzikale dynastie, geen generatie op generatie overgeleverde talenten, geen grootmoeder of -vader van wie de naam reeds een legendarische klank had in de tangocafés van het Buenos Aires van de jaren dertig en veertig. Niets van dat alles.
Het was gewoon een kwestie van een neef die van die leuke deuntjes floot op familiefeestjes. Dat fascineerde de toen driejarige Sandra. En later kwam ze erachter dat er ook teksten bij die deuntjes hoorden. Tangoteksten van tangoliederen.
Nederland heeft altijd een zwak voor de tango gehad. Was het niet door de wereldwijd succesvolle dansschoolvariant van de Rotterdammer Arie Maasland, alias Malando, dan wel dankzij de Máximahype rond Carel Kraayenhof en niet te vergeten de warme ontvangst die een musicus als Astor Piazzolla hier altijd heeft gekregen. Maar de tango die Sandra Luna brengt is anders. Het is het tangolied, de tango-canción. De tango met het hart op de tong en de ziel vervat in de refreinen. „Die tango is nog overal te horen in Buenos Aires. Iedereen groeit ermee op en krijgt er wat van mee, ondanks MTV en de Amerikaanse pop die ook Argentinië overspoelt. De tango blijft voor Argentijnen zoiets als een moe
Zder: niet voortdurend vlakbij je, maar je weet dat ze er altijd is." De klassieke tangozangers zijn in Argentinië nog altijd volkshelden, meer dan volkshelden zelfs; ze hebben een bijna goddelijke status, zoals ook sporticonen als Diego Maradona en Ayrton Senna. Neem nu Carlos Gardel, de onwaarschijnlijk populaire zanger uit de jaren twintig van wie Sandra Luna de hartverscheurende liederen Soledad en Lejana Tierra Mia op haar plaat heeft gezet. Hij heeft een standbeeld op een kerkhof in Buenos Aires. Omdat hij in films en tijdens concerten altijd rookte, heeft dat beeld van Gardél een sigaret tussen de vingers gekregen. Carlos Gardel is zo populair, zo wil het verhaal, dat die sigaret nooit dooft. Er is altijd wel een bewonderaar bij het graf om hem weer aan te steken."
Zelf zingt ze al tientallen jaren professioneel. Waarom dan pas nu een serieuze plaat? Schouderophalen. Wat ontwijkende opmerkingen over de complexe platenpolitiek in haar land. Ze heeft veel voor televisie opgetreden, dat wel. En dat leverde haar vervolgens weer veel concerten op. Maar of ze een ster is in Argentinië of een onbekend talent dat via Europa in haar eigen land moet doorbreken, maakt natuurlijk niet zo veel uit. "Als de plaat goed is."
En haar album is erg mooi. Gloedvol en barstensvol bezieling. "Ach Astor Piazzolla kreeg in Argentinië ook pas erkenning toen hij in Europa een ster was." Tango is ook echte migrantenmuziek, al is het opvallend dat meer dan negentig procent van de beroemde tangomusici een Italiaanse achternaam draagt, Piazzolla voorop, maar ook vaak joodse namen. „Een verschil met veel andere migrantenmuziek is dat het bij tango niet om heimwee of een diep verlangen naar vroeger gaat. De mensen in Buenos Aires wilden niet terug naar Europa of naar vorige eeuwen. Ze hadden het goed in Argentinië. Ze hadden natuurlijk hun dagelijkse beslommeringen. In de liefde, in de familie. Dat is waar het in de tango om gaat."
"Ik zie de tango het liefst als een fotoalbum. Het gaat niet alleen om de oudste plaatjes; er komen ook nieuwe bij. Zoals Carritos Cartoneros op mijn plaat. Dat gaat over daklozen en sloppenbewoners die zichzelf in leven proberen te houden met het verzamelen van oud papier en ander afval. Een beeld van deze tijd en als je door een stad als Buenos Aires loopt, ontkom je daar niet aan. Maar ik zing ook een nummer dat Duelo Criollo heet. Een heel oud lied. Het gaat over twee mannen die elkaar te lijf gaan om een vrouw. En dat gegeven is natuurlijk van alle tijden."
Peter Bruyn, Utrechts Dagblad, 4 november 2004-NL
Sandra Luna, Rasa Utrecht, zo 7 nov; De Fransche School Culemborg, do 18 nov.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Leeremos atentamente tus comentarios